Bismas

Staffordshire bullterrier för Lydnad-Agility-Bruks
www.bismas.se

Bollen är i rullning :)

Kategori: Allmänt

Hej och hå, helt slut efter de sista dagarna läsande/skrivande på de verse forum ;-). Jag gillar ju det här. All skit kommer upp (iaf min) och det blir diskution. Tråkit bara att folk verkar ta för givet att jag inte fattar var jag pysslar med pga detta. Är faktist så jag faktist för typ första gången i livet vet exakt vad jag pysslar med. Men här kommer ändå lite info om mina kullar och sitvationen:

A-kullen: Ewony/ayo 3valpar alla rönkade med C/C armbågar UA . En av valparna omrönkad med D/D. 1 med anmärkning PHTVL/PHPV: grad 1. Ingen allergi,demodex el dyligt 

B-kullen:Ewony/dunken 6st alla UA (dock 1 som ej har rönkat) ingen demodex eller allergi

c-kullen: Rizzla/roffe 9valpar 3st: A/A 1: A/C 1: B/B 1: B/C 1: C/C (2 orönkade) Alla ED Ua utom en grad1 (2 orönkade) De som kollat ögon alla UA, Ingen demodex, 1 med lindrig kvalsterallergi

ok än sålänge allt frid och fröjd.

D-kullen: moha/vegas 7st 2st ännu rönkade 2st HD A/A 1st ED: UA 1st ED 0/2, Demodex: 5st 1generell 4 lokal. Ingen allergi. En med nedsatt hörsel.

E-kullen Panda/apollo 4st för unga för rönken, 2st allergiker. en med dåligt pigment i ett öga dvs det är blått.

F-kullen: Asta/nemo 6st, 1 avlivad för armbågsluxation vid 6veckors ålder.För unga för rönken, inga kända hälsoproblem hos valparna.
(ber om ursäkt om jag glämt nått, men som sakt allt finns på hemsidan annars)

Så ser det ut, katastrof? nej inte igentligen, men för mig personligen har det varit det.
Att sätta moha i avel visste jag var en chansning eftersom hon är import och jag inte vet igentligen nått om hennes förfäder mer är hur de ser ut. Och det var en chansning som inte slog bra ut tyvärr.
Samma med Panda, jag tog en chans med Apollo och det vissade sig inte bli bra. Att jag har kenneln under vila nu är mer för min egen skull. Sen att jag väljer att skriva ut det och ta upp det är för att jag vet många sjuka hundar! Tex är en av importerna jag också tog in från Fransimo Bohemis i tjeckien avlivad pga kraftiga pålagringar på armbågarna. En annan god vän till mig har opererat sin tik för pålagringar (ozzå armbågarna) hann inte ens sluta rehaba henne innan det nu är tillbaks. Jag ser deras smärta och jag känner fruktansvärt mycket för dom även att det inte är hundar från mig personligen. Jag får också mycket mail och en del telefonsamtal just pga att jag skriver ut all skit om mina på hemsidan. Många som frågar om demodex men också fler och fler om allergier.Många fruktasvärt ledsna att de inte blivit informerade om dessa sjukdomar när de köpte valpen, andra väldigt besvikan då deras uppföddare som inte svara på deras mail och frågor. Hade själv ingen anning om att det var SÅ många som hade problem innan jag fick min D och E kull. Så jag förstår att de flest heller inte vet det. 
Jag hör många jämföra: Staffen är ju iaf friskare än schäfern. Ja må så va. MEN ska det behöva gå så långt innan nått sker?!? Nej jag tänker stå på mig. Staffen kommer inte fortsätta vara en bra/frisk ras utan förändring.
Det verkar som det måste bli katastrof innan folk får upp ögonen för saker.( Finns en anledning till jag skrev mina hälsoprobelm på det sättet som jag gjorde i inlägget nedan).Sen om jag får leva med att folk tycker min kennel är skit pga detta, må så va. Detta har jag en större anledning till att göra än personliga.

Vill också tacka alla som stöttar mig. ni är fasen GULD värda!!! KRAM!

KOMMENTARER:

  • Anna med Bandit säger:
    2010-11-23 | 12:01:21
    Bloggadress: http://workingstaffies.doggyblogg.se

    Jag tycker att man ska göra som du, skriva ut på hemsidan om kullarna man fött upp har några åkommor, annars så känns det som om man hemlighåller något. Så jag tycker att du gör helt rätt. När jag någon gång i framtiden skaffar en till staffe, så kommer det vara från din kennel. Eftersom jag gillar dina hundar, då jag tycker bandit är en skitbra hund att träna och sen får man se i framtiden - förhoppningsvis tävla med.. :D Eftersom jag endast är intresserad av arbetande staffar, så är du den enda kenneln jag kan tänka mig att ta en valp ifrån, eftersom du dels inte hymlar om allergi/demodex m.m. Utan är ärlig.

  • Anna med bandit säger:
    2010-11-23 | 12:02:44
    Bloggadress: http://workingstaffies.doggyblogg.se

    Jag tycker att man ska göra som du, skriva ut på hemsidan om kullarna man fött upp har några åkommor, annars så känns det som om man hemlighåller något. Så jag tycker att du gör helt rätt. När jag någon gång i framtiden skaffar en till staffe, så kommer det vara från din kennel. Eftersom jag gillar dina hundar, då jag tycker bandit är en skitbra hund att träna och sen får man se i framtiden - förhoppningsvis tävla med.. :D Eftersom jag endast är intresserad av arbetande staffar, så är du den enda kenneln jag kan tänka mig att ta en valp ifrån, eftersom du dels inte hymlar om allergi/demodex m.m. Utan är ärlig.

  • isabella säger:
    2010-11-30 | 12:18:37

    Jag tycker precis som du, och det är därför jag vill ha valp från dig i framtiden. Ärlighet varar längst och är otroligt viktigt nu när faktiskt staffens hälsa bara blir sämre och sämre. Det finns alldeles för många sk. uppfödare som bara avlar efter efterfrågan eller för avlandets skull. Jag struntar i om jag får vänta en längre tid på min hund, sålänge den har de godaste förutsättningarna för att få vara frisk hela livet och bli en bra, trygg hund med lagom mycket motor o vara sprängfylld med kärlek.

    Jag skulle inte då vilja chansa på en valp ur en kombination med antingen icke existerande eller, i mina ögon, dålig hälsa. Aldrig. Stå på dig, jag är på din sida!

  • Jennifer säger:
    2010-12-02 | 13:38:52
    Bloggadress: http://yenyen.blogg.se/

    Det känns som du behöver veta en sak. Jag litar på dig till 100% när det gäller staffar och när jag skaffar en staff kommer det vara från din kennel. Jag älskar att du bryr dig om hundarna och deras hälsa, för som du skriver: "de är friskare än schäfer, men hur långt ska det gå?". Mitt förtroende för dig är större än någonsin. Hoppas allt löser sig och att en dag jag kan köpa friska fina bismasvalpar.



  • Jennie Hammarqvist säger:
    2010-12-07 | 12:19:45
    Bloggadress: http://staffefnatt.bloggplatsen.se/

    Vill bara att du ska veta att du har mitt fulla stöd. Just pga att du är så ärlig och granskar dig själv och din kennel så himla noga. Du verkar vända ut-och-in på all info som finns tillgänglig^^ Jag hopps, hoppas så himla hårt att F-kullen visar bra resultat! Alice mår änsålänge toppen!:)

    Jag har förövrigt startat en blogg till hundarna!

    Den får du ta och titta in på emellanåt;P

    http://staffefnatt.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här: