Bismas

Staffordshire bullterrier för Lydnad-Agility-Bruks
www.bismas.se

nyhet?

Kategori: Allmänt

Hade tänkt skriva värsta genomtänkta bloggen men då jag inte får ihop det på papper så kör vi såhär. Som många kanske redan sett kommer jag låta kenneln "vila" ett tag. Inga valpar planeras på ett tag. Har varit mycket skit på sistone och jag kan inte låta bli att ta på mig mycket av ansvaret för det. Annan uppföddares ord om mig "du är inte tuff nog att födda upp hundar Terese"! Finns nog mycket sanning i det. Jag är och kommer alltid vara en känslo människa önskar alla och då såklart speciellt mina valpköpare allt gott, "det bästa" och lite till. Nu är det inte så att jag kastar in handuken helt LÅNGT ifrån, jag älskar att födda upp hundar och tror mycket på mina linjer efter Ewony. MEN jag har märkt en skillnad i nerärvningen från Ewony till valpar och hennes barn. Ewony gav mycket av sig själv, friska, sunda hundar med mycket go i, behövde igentligen inte titta på hane så mycket, var mer höjdmässigt som gällde. andra generationen not so mutch. Hanhundarna jag använder nerärver nästan allt gällande färg,form,och mentalitet. Detta har gett mig en ny utmaning. Att hitta den "perfekta" hanen. Vilket inte är så lätt om man nu ska hålla hårt på rönken.Mh,ögon L2 osv osv. OCH HÄLSOSTATUSEN vill jag inte ge vika för. Därför kommer jag nu vänta tills jag hittar min "perfekta" Hane. om det tar 1-2-3 år kommer visa sig men just nu väntas inga valpar på Bismas kennel. Hoppas ni förstår vad jag försöker få fram av detta. Vill avsluta med att tacka alla mina valpspekulaner/vänner och uppföddarkoleger som till 99,9% stötar mig. mått så dåligt över detta MEN ni har värmt mitt hjärta mer än ni någonsin kommer förstå. Tack för er vänskap och förtroende... Kram..




KOMMENTARER:

  • Linnea säger:
    2010-10-19 | 21:20:50

    Jag förstår dej till fullo, och hoppas verkligen att du inte lägger av helt med.

    En gång vill jag ha en Bismas vovve igen, men jag vill ha den av den Terese jag en gång köpte en av.

    Dvs den som sätter Hälsan högt, och inte viker av där.



    Du är en underbar uppfödare, stor eloge till dej som orkat gått igenom allt skit..

  • Linn säger:
    2010-10-20 | 06:42:30

    Kramar till dig och de dina! Hoppas du hittar den perfekta hanen, vill ju väldigt gärna ha en till bismas hund i min lilla bismasflock :) Ha det gott och ta hand om dig och dogs. Pandis hälsar och kramar om :)

  • Katrin säger:
    2010-10-20 | 16:18:43
    Bloggadress: http://katrinrisberg.blogspot.com/

    Helt rätt Tessan, viktigast kommer den egna hälsan - det har jag alltid sagt. Bäst för dig att du är på fötterna om 5år, då vill jag ha en Bismasvalp av dig som inte är i närheten så sjuk som Soia (ej Bismasvalp) är.



    Bamse kramar och lyckokramar (för du kommer få ett sug du inte kan motstå - motstå den! ) Från mig och Soia!

  • Johanna säger:
    2010-10-21 | 09:38:19
    Bloggadress: http://hapenidi.wordpress.com

    Förstår precis hur du tänker, även om det är tråkigt så tycker jag du gör rätt. Håller med Linn; väntar på att du ska hitta den perfekta hanen, vill ju oxå ha en till Bismas-hund i min lilla Bismas-flock. <3



    Kramar till dig!

  • pia säger:
    2010-10-22 | 23:39:29

    föjt din blogg flera månader men aldrig kommenterat. börjar bli dax nu.

    min första tanke var-åh nej!! men samtidigt förstår jag dej.

    vill bara säga att jag ser dej som en av dom ganska få som håller på med uppfödning av staffar,som jag själv skulle kunna tänka mej ta en ev valp ifrån nångång i framtiden.

    jag har föjt din kennel sen innan Anna fick bandit och jag gillar ditt tänk,ditt beslut att vila visar det bara ännu mer.



    jag hoppas du nångång i framtiden hittar din perfekta hane!

    lycka till med allt!

    mvh// pia med staffen plura

Kommentera inlägget här: